ändra ögonfärg+fransar!

Hallådär! Tänkte börja dela med mig av en del photoshop tips! Dels för att komma ihåg dom bättre själv och dels för att det är kul att dela med sig av sådant :) Jag använder mig utav Photoshop CS2, inte det nyaste. Men använder det för att det är det de lär oss i skolan och jag har använt mig av det från första början vilket gör att jag kan det nästan utantill! Har föresten inte behov av de nyare, eller har i alla fall inte märkt det hittills :)
Tänkte börja med ett ganska onödigt tips, men det är ändå rätt kul att kunna. Ska nämligen visa hur jag ändrar ögonfärg och hur man bär sig åt för att göra längre/fylligare ögonfransar!
Ändra ögonfärg finns det flera olika sätt att göra på, men tänkte visa ett som blir hyfsat bra och går fort!
  • Börja med att öppna bilden du ska använda och använd zoomverktyget för att zooma in på ögonen
  • När du gjort det väljer du lassorverktyget, högerklickar och tar "Polygonal Lasso Tool". Börja nu markera runt ögat. Med detta verktyg markerar man med hjälp av punkter, så tänk dig att du ska "sy" fast ögat för hand så brukar man vara lite noggrannare :)
  • När du har markerat hela ögat ska du göra precis samma sak på det andra ögat. Men glöm inte att hålla in shift då du ska sätta din första punkt!! Gör man inte det så försvinner den första markeringen.
  • Nu brukar jag göra de markerade fälten svartvita. Det är inte nödvändigt, men jag tycker att det är lättare att få fram en bra färg då. Det gör du genom att trycka CTRL+U. Dra sedan ner saturation till -100 och klicka ok. När du fått till det klickar du CTRL+B. Denna ruta kommer nu upp. Nu får du själv fixa tills du får den färg du vill ha, där efter klickar du ok
  • Nu är det dags att avmarkera ögonen. Det gör du genom att trycka CTRL+D. På en del bilder ändras även färgen i pupillen. Det fixar du till på precis samma sätt som vi har gjort innan. Fast markera bara pupillen istället för hela ögat!! Sedan går du in och ändrar saturation+lightness tills den blir svart igen.

  • Nu är det dags att göra ögonfransarna finare eller om man nu vill, fulare! Då måste man först ladda hem en så kallad ögonfrans pensel. Här är den jag använder mig av. Välj pensel verktyget och leta på penslarna du just laddat ner. Välj den du vill ha
  • Glöm inte bort att skapa ett nytt lager innan du lägger på "ögonfransarna"! Det gör du genom att trycka Shift+CTRL+N.
  • Tryck nu dit ögonfransarna. På det nya lagret. Var och hur du sätter dom spelar i nuläget inte så stor roll. För storlek och form ändrar du sedan genom att trycka CTRL+T. Ändra nu precis som du vill ha det.
  • Om fransarna är för mörka och ser väldigt overkliga ut kan du fixa till det genom att dra ner på opacity.
  • När du ska lägga fransar på nästa öga gör du bara ett till nytt lager och gör på precis samma sätt. Men när du har målat dit fransarna måste du gå in under Edit->Transform->Flip horizontal. Då vrider sig fransen på rätt sätt :) Är det något som är otydligt så får ni bara fråga. Lycka till!
Här är mitt resultat på en gammal bild. Ser enligt mig inte så verkligt ut, så den blev inge bra. Men ni hajar grejen i alla fall! Nu ska jag göra något helt annat, hejdå :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0